Näytetään tekstit, joissa on tunniste erä-susi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste erä-susi. Näytä kaikki tekstit

torstai 22. joulukuuta 2016

Työelämään tutustumista Erä-Sudella

Hei kaikki!

Olen Noora ja käyn peruskoulun viimeistä luokkaa. Olin Erä-Sudella työharjoittelussa kuusi päivää. Farmi oli oikein hyvä valinta TET-paikaksi, koska pidän eläimistä sekä aktiivisesta työstä. Viikon aikana pääsin tutustumaan huskyfarmin arkeen ja matkailualan työtehtäviin.

Jokaisena päivänä olen oppinut paljon uutta. Yksi hauskimmista asioista oli vuohen lypsäminen! Myös valjakkoa pääsin ajamaan. Suosittelen kaikkia kokeilemaan se oli mukava kokemus. Sain myös mm. Opetella koirien valjastamista, ruoan valmistamista koirille sekä koirien ruokkimista. Farmin eläinkaarti on laaja ja oli kiva päästä huolehtimaan muidenkin eläinten (esim. possujen, kanojen, laamojen ja porojen) ruokinnasta. Työntekijät farmilla olivat iloisia ja huumorintajuisia. Heistä huomasi, että he ovat ammattilaisia. Jos en osannut tehdä jotain, minua aina ohjeistettiin. Välillä tapahtui hurjasti asioita samaan aikaan ja olin itse vähän ”pihalla”, mutta onneksi työntekijät opastivat ja auttoivat J

Huomasin jaksoni aikana, että työssä tarvitaan paljon kielitaitoa, hyviä asiakaspalvelutaitoja sekä kestävyyttä. Farmilla tekeminen ei lopu kesken, ja se on mielestäni hyvä asia. Pääsin tekemään monipuolisesti kaikenlaista ja aika ei käynyt pitkäksi missään vaiheessa.

Viikko hurahti nopeasti ja olisin voinut jäädä pidemmäksikin aikaa. Oli kiva nähdä, että eläimistä välitetään ja niitä hoidetaan hyvin. Tilat olivat todella hienot ja sopivat eläimille. Olen todella tyytyväinen TET-jaksoon, sain paljon uusia ajatuksia ja opittavaa. Minulla oli mukavaa ja voisin kuvitella työskenteleväni joko Erä-Sudella tai samankaltaisessa yrityksessä. Kiitos Erä-Susi!

tiistai 15. marraskuuta 2016

Marcelin filmi

Viime kevät talvella meillä oli farmilla vapaaehtoistöissä Marcel, sveitsiläinen biologian opettaja. Hän kokosi tämän hienon opetus videon Victorian kanssa rekikoirien elämästä. Ollaan Vapun seutuvilla, joten lumet ovat jo melko vähissä. Sveitsin saksan lisäksi videoon voi laittaa englannin kielisen tekstityksen.


                           






keskiviikko 9. marraskuuta 2016

Perheenlisäystä

Ihana pikkuinen laama vauva syntyi 1.11. Erä-Sudella. Tiesimme kyllä että PRINSESSA laama voisi olla jo tiineenä, kun muutti meille keväällä 2016. Ja niinhän se olikin. Laamoja ei kovin montaa ole näillä seuduilla ja arvelimme että tämä saattaa olla jopa ensimmäinen Kuusamossa syntynyt laama pienokainen.


Yläkuvassa pieni on Suden sylissä vasta muutaman tunnin ikäinen. Susi kantaa tässä sen pihaton oljille suojaan. Tosin se ei siellä kovin kauaa viihtynyt. Poika oli heti jaloillaan ja vaikka kävely oli vähän huteraa ja horjuvaa, niin ällistyttän reipas se oli jo pienestä pitäen. Maito maistui hyvin.

Video: A. Pikkarainen / Koillissanomat


Paikallislehtemme Koillissanomat tuli tekemään juttua uudesta tulokkaasta ja julisti sivuillaan nimikilpailun. Katsotaanpa millaisia ehdotuksia tulee ja löydämmekö sitä kautta sopivan nimen ja pääsemme palkitsemaan ehdottajan.





tiistai 8. marraskuuta 2016

Talven tiimi kasassa!

Meidän 30 huskytiimiä ovat olleet jo pitkään kasassa ja koirien treenauksessa on menossa jo kuudes viikko. Mutta nyt on selvillä myös ihmistiimi, mihin kuuluu koiravaljakko-oppaat, huoltomiehet ja "kotatontut". Katso seuraavasta linkistä uusi kokoonpano:


Työpaikka ilmoitukseemme rekikoiraoppaasta tuli mukavasti hakemuksia. Mielestämme saimme sen mitä haimme; valmiin itsenäisen oppaan suoraan urille ryhmää vetämään -tai oikeastaan 3 opasta :) Vähän uutta, vähän vanhaa ja vähän "oranssia"... Valinnassa painotimme eräoppaan koulutusta; taitojen ja asenteen takia. "Eräoppaat ovat erimaata" Halusimme, että kokemusta löytyy työn täyteisestä ja joskus hektisistäkin työtilanteista, joista rauhallisuus on kaukana. 


KAUDEN 2015-2016 JOULUN AJAN TIIMI
Vakituiset ympärivuotisesti palkatut työntekijämme jatkavat IVAN-PIRKKO-ARVO-MIIA-KARI.  Vanhat tutut kausioppaat saapuvat myös eli LILI ja SAKKE. On tärkeää, että perustiimi säilyy samana. Se on koirille hyväksi, että tutut henkilöt hoitavat niitä eikä koko henkilökunta vaihdu vuosittain. Talvi saa siis tulla ja enää ei puutu kuin ne puolen metrin kinokset LUNTA!


perjantai 30. syyskuuta 2016

Ensimmäinen Talvi (1998-1999)

Näin sitä havahtuu aina uuden talvi kauden lähestyessä, että voisihan sitä blogiakin kirjoittaa. Tämä koko sähköinen maailma on aivan toista, kun silloin talvella 1998 kun aloitimme toimintamme. Meillä ei ollut tietokonetta, ei nettiä, taisi olla vain yksi Nokialainen kännykkä, ei printteriä ja varmaankin oli vielä vähän aika jopa lankapuhelin ja tietysti faxi. Silloin tehtiin jo huimia venäläiskausia vähäisellä koiramäärällä Liikasenvaarassa. Muistan vieläkin sen äänen, kun Nordicin Tanja aamu kolmelta lähetti faxilla tulevan aamun kävijämäärän. Uteliaisuus voitti aina ja oli pakko oli nousta ylös ja tepastella pirttiin katsomaan, että minkälainen ryhmä sieltä on tulossa 😀


Tarhoja Liikasessa 2004

Ystävämme Jarmo sitten rustaili ekat nettisivut, kun sai Suden ymmärtämään, että sellaiset pitää olla. www.koillismaa.fi/susi oli osoite.  Muistan senkin, kun Pitkä-Petellä oli tietsikka kotonaan ja siellä kävin jotain kuvia skannaamassa Greenlinen koneella. Tulihan se konekin meille sitten ja sähköposti myös! Susi oli kyllä sitä mieltä, että kirjeenkin voisi lähettää, jos on jotain asiaa... Muistan kuinka käsittämätöntä oli, kun ekan pikku digipokkarin kuvat näki heti koneelta! Medion -merkkinen pikkulaatikko toimi hyvin ja tuotti yllättävän hyviä kuvia. Ei tarvinnut odotella paperikuvia useaa päivää.


Siihen aikaan ei ollut vielä Suomessa käytössä facebookia, ei instaa eikä twitteriä. Nettisivuilla oli vieraskirja ja olipa mukavaa, kun joku sinne kirjoitti ja kiitteli safarista, sitäkin tapahtui joskus. Yleensä sinne kirjoitti vaan sukulaiset tai pikku tytöt ihasteli iiihania koiria. Jonkinlaista päiväkirja blogia kyllä silloin jo kirjoittelin, taisi olla nimellä UUTISET.

Miia 14v ja serkkuni poika Miihkali 2004
Nykyään on helppo tavoittaa asiakkaat, mahdolliset tulevat safarivieraat tai muuten vaan asiasta kiinnostuneet henkilöt sosiaalisella medialla. Kuvia lentelee sinne tänne ja tiedotus pelaa hyvin - JOS käytät näitä kanavia. Välillä kyllä tahtoo unohtua, että kaikki eivät niitä käytä ja perus nettisivut jää päivittämättä, korkeintaan tulee hinnat päivitettyä. Kuvien kanssa pelaaminen on niin helppoa ja tekstin tuottaminen kovin työlästä. 

Paljon on siis tällä saralla tapahtunut 18 vuodessa. Näin alkaa kohta 19. talvi kautemme ja toivomme että myös safari toimintamme on mennyt samanlaisen loikan eteenpäin. Koirathan ovat aina olleet ajan tasalla ja ne eivät sähköisiä välineitä tarvitse!  -Mirja-
   


LIINU-kisu ja ESSI-vuohi 2003



sunnuntai 28. elokuuta 2016

Kotieläinpiha 2016

Koulujen alettua hyörinä kotieläinpihalla hieman hiljenee. Tosin kyllä meillä käy myös paljon ihan aikuisia eläinten ystäviä ja rekikoirista kiinnostuneita ympäri vuoden. Tämä kausi löi kaikki ennätykset ja varmaankin pääsemme yli 3000:teen vierailijaan tänä kesänä. Paljon enemmänkin kyllä mahtuisi vierailemaan, mutta lomalaisia on välillä vaikea tavoittaa. Ilta aukioloa emme ainakaan vielä pysty järjestämään, mutta heti kun kävijämäärä nousee, niin voimme pitää tilaa myös illalla avoinna.



On hauska huomata kuinka ihan kaikilla eläimillä on faninsa! Usein mainitaan kalkkunat, laamat, kanit ja yli-innokkaat lampaat. Lampaat ja Usva vuohi ovat olleet tämän kesän vapaana etupihalla ja ne ovatkin aina vastassa tulijaa. Herkkukorin lunastaneet ovat olleet välillä hätää kärsimässä, sillä äiti lampaiden mielestä koko sisältö kuluu heille ja tehostavat tätä kiipeämällä... Ensi kesäksi pitää tuumata jatketaanko herkkukorin myyntiä vai tehdäänkö jokin aidattu alue pihalle, minne lampaat ei pääse ja vierailija saa syödä jätskinsä rauhassa :) On kuitenkin tosi mukava, että lampaat on vapaana ja niitä pääsee rapsuttamaan ja nurmikon leikkauskin on automaattista.


Keväälläkin SANTTU-laama sai tyttökaverin❤️ Hänelle ennestään tuttu neitonen saapui Pikku-Kilistä Lieksasta. Kohtaaminen oli aivan valloittava. PRINSESSA sai ihailevan vastaanoton ja nyt syksyä kohden merkit ovat sellaiset, että saamme mahdollisesti vuoden päästä loppu kesästä pikku laaman, jos kaikki onnistuu nappiin! Laamojen villojen kerintä olikin sitten oma lukunsa.... Eihän näillä 2 vuotiailla ollut mitään käsitystä mitä ollaan tekemässä ja minkä tähden. Reipas eläintenkouluttaja Lili tuli apuun. Hän toimii meillä myös talvisin koiravaljakko oppaana. Varauduimme isommalla joukolla, koska kyseessä on melko iso eläin ja halusimme, että kerintä sujuu turvallisesti, käytetäänhän siinä terävää sähköistä leikkuukonetta. Hienosti se kuitenkin sujui! 


Koirillamme joita on noin 200 kesä sujui leppoisasti ja pentuja oli nyt paljon. Pennuista 16 kpl pääsee aloittamaan rekikoira uransa heti lokakuun alussa muiden koirien kanssa. Nuorimmat pennut - MARJApentue on niin nuori, että aloittavat sitten vasta lumilla, varmaankin uuden vuoden sesongin jälkeen. Huskyn pennuthan ovat aina ihania, mutta nämä "marjat" ovat aivan erityisiä; MUSTIKKA, PUOLUKKA, KAARNIKKA, HILLA, TYRNI, VADELMA ja MANSIKKA. TULVA-äitee on tehnyt hyvän kasvatustyön😀 -Mirja-



tiistai 10. toukokuuta 2016

Video viime talvelta

Tässä Lilin GoPro video viime talvelta! Safarin valmistelu, valjastusta ja 
pikku lasten ajelu   -Mirja-




lauantai 1. elokuuta 2015

Kesä husky tarhalla :)

Mukava video husky tarhan elämästä kesällä... Kuvaus vapaaehtois työntekijämme Hermine LB   -Mirja-
Nice video made by our volunteer worker from France Hermine LB... Life in the husky farm is FUN :)
                                                           Click here

lauantai 13. kesäkuuta 2015

Kuvia Rukan KOTIELÄINPIHALTA

.... Kuvia Rukan kotieläinpihalta ....


Linkki vie sinut Erä-Suden Facebook sivuille
Terkut, Mirja

tiistai 18. marraskuuta 2014

Tervetuloa uusi kausi!

Erä-Suden 17. talvi kausi on pyörähtänyt käyntiin! 

Niin se aika kuluu, 17 talvea tuntuu pitkältä ajalta,mutta nopeasti se on mennyt... Lunta saisi olla enemmän, mutta näillä mennään mitä on. Tällä hetkellä meillä on  2 km ja 10 km:n urat avoinna ajelijoille. Myös voidaan ajaa 4 km eli kaksi kertaa Pikku Kakkonen (terveiset Petelle, nimen keksijälle) eli jokainen asiakas ajaa oman kierroksen, toisen istuessa kyydissä. Asiakkaita on ollut jo lähes päivittäin pikku ryhmiä ja perheitä, mutta toden teolla kausi alkaa tuossa 15.12. Siihen asti oppaat ajavat asiakkaiden ohessa treeni lenkkinä ensin 10 km:ä ja toivottavasti pian myös 20 km.   -Mirja-



Eilen oppaat ajoivat 40 km ja sen lisäksi oli vielä muutama asiakas ajo. Vauhtiin pääsivät yhteensä siis 24 valjakkoa (on 144 koiraa). Kyyti on paikotellen vauhdikasta ja vaativaa. Yleensä yhdessä reessä istuu kyytiläinen auttelemassa, jos ongelmia tulee... Hänelle täytyy nostaa hattua, sen verran pomppuista kyyti on; Jenni- harjoittelija ja Ivan ovat uhrautuneet tähän tehtävään :) 
Oscar ja Pirkko koirien kanssa Rukalla
Rukalla toimivat safarioppaat ja rinneihmiset joilla tasapaino on kunnossa ovat tervetulleita auttamaan valjakoiden ajossa. Ajamme maanantaista perjantaihin yleensä klo 8 -15, mutta viikonloppuisin tehdään vain safarit ja huoltotyöt. Vapaaehtois työntekijät Oscar Ranskasta ja Rolf Sveitsistä ovat ahertaneet tarhalla huoltotöissä ja treeni ajossa innokkaasti. Taitaa olla molemmille Suomen talvi jo tähän mennessä ollut ihmeitä täynnä :)  Jenni on jo puolet harjoittelustaan suorittanut ja Anna vasta alkanut opetella perustöitä. 
Kotieläinpihan väki on myös löytänyt tiensä talvi paikoilleen. Ulos pihattoon jäivät TOPI-hevonen, LUCKY IV -poni sekä lampaat MÖRKÖ rouvineen. Hyvin tulevat juttuun keskenään. Sisällä tallissa ovat tietysti kaikki linnut, puput ja vuohet. Kalkkuna herra MATADOR on ottanut sisällä olon melko lunkisti eikä esiinny yhtä pontevasti sisällä kuin ulkona suojellessaan rouvaansa...  Usva ja Ellu vuohet kyllä tyytyvät sisällä oloonsa, vaikkeivat sitä varmaankaan oikein ymmärrä. Mielellään kyllä lähtevät remmilenkille... Älkää siis pelästykö jos näette oppaamme päivälenkillä vuohien kanssa :) Lypsämme Usvaa edelleen ja maidon tuotto on vähentynyt, mutta n. litra päivässä kuitenkin vielä heruu, joten pysymme kahvimaidoissa hyvin. Linnuista kaikki muut paitsi Kalkkuna rouva enää munii eli ylituotanto on nyt päättynyt.

ps. Yläpalkin kuva: olivathan nekin kerran pieniä HUPI & ILO...
Komea HALO ilmiö tarhan yllä


lauantai 1. marraskuuta 2014

Ykkös kohteet Kuusamossa

Ykkös kohteet Kuusamossa:
  
1. ERÄ-SUSI husky & kotieläinpiha !

      12 eri eläinlajia ja koiria yli 200 kpl Hyvä valinta :)
 
2. Oulankajoen melonta.
   
PARATIISI. Melonta Oulankajoella sopii kaikille
    eikä vaadi aiempaa melonta kokemusta.
    Et tule katumaan !
 
3. Oulangan kanjoni
    Pohjoisessa Kuusamon ja Sallan rajalla. Upeat
    näkymät rotkoon. Retkeen voi myös yhdistää
    melonnan Kiutakönkäälle
   
4. Juuma kosket, patikointi Jyrävälle tai PIENI
     KARHUN KIERROS tai koskenlasku pitkin
     Kitkajokea


5. Pyhävaara
    Meidän kylän vaara! Lyhyt patikointi, upeat
    näkymät joka ilman suuntaan

6. Karhu tarha
    Näe OIKEA KARHU Keron karhutarhalla.
    Paikalla myös ilves ja poroja

8. Valtavaara
    Melkoinen kapuaminen, mutta huipulla
    vaivannäkö palkitaan hienoilla maisemilla

9. Riistunturi
    Menee kyllä jo Posion puolelle, mutta on se
    verran hieno kohde, että kannattaa käydä
    katsomassa :)

Huom. Myönnetään että tämä on vain yksi mielipide ja varmasti meidän näköinen :)
            -Mirja-


maanantai 27. lokakuuta 2014

Erä-Suden Kotieläinpiha


...nyt ovat kalkkunatkin jo lämpimässä tallissa..

Lauantaina 25.10.14 satanut ihana puhdas lumi, jota tuli noin 10 cm, on nyt vain kurainen muisto. Emme siis vielä rekiajoon ryhtyneet. Lauantaina olisi kyllä jo pystynyt, mutta viikonlopun menemme vielä minimi työvoimalla eikä yhden-kahden valjakon ajo vie treenausta juurikaan eteenpäin, sillä ajossa meillä on 31 kuuden koiran valjakkoa.

Kotieläinpihan kesä meni mukavasti, tosin suuret asiakas määrät eivät vielä löytäneet perille, sillä myöhästyimme melkoisesti markkinoinissa eikä sana kiirinyt ihan kaikkien lomalaisten tietoon. Kävijöitä oli n. 1500 henkilöä. Mutta ensi kesänä taas uusilla kujeilla...Etupiha suljetaan kokonaan autoilta ja osa eläimistä pääsee tepastelemaan vapaasti pihalla. Talvellakin pääset tapaamaan koirien lisäksi mm. hevosia ja lampaita. Perheet ja muutaman henkilön porukat voivat vierailla myös tallilla, kunhan sopii ajan etukäteen.Tässä lopuksi vähän kesäisiä kuvamuistoja... Klikkaa kuvaa, niin saat sen suurempana ruutuun! -Mirja-

   

    

   

   
     
 
           

          

           

         

keskiviikko 22. lokakuuta 2014

Oulangan paratiisi


Upea melonta kesä takana Suomen mahtavimmalla melontajoella, Oulankajoella. Joki on joka kerta erilainen, aina löydät jotain uutta ihmeteltävää, joka mutkan takaa aina uusi näkymä... ja mutkiahan riittää. Melomaan kannattaa mennä ajan kanssa ja varsinkin taukoja on mukava viettää uimalla ja eväitä syömällä. Ennätykseni taitaa olla 5 uintikertaa joen alaosalla (-Mirja-) :) 
  
Oulangalla on kaksi perus melontareittiä:  
- ALAOSA: Kiutaköngäs - Jäkälämutka 25 km
- YLÄOSA: Savilampi - Kiutaköngäs 12 km
ja lisäksi näiden yhdistelmät ja yöpyminen joella.

Joen ALAOSA on suosituin melontareitti. Reittiä ei kannata lopettaa Nurmisaareen sillä vasta sen jälkeen tulevat hiekkarannat ja parhaat tulipaikat. Vesi liikkuu sen verran mukavasti, että se auttaa melonnassa kummasti. Rauhallisella tahdilla 25 km sujuu kyllä lähes kaikilta melojilta :)
Kanoottien tai kajakkien vuokraajat kokoontuvat Kiutakönkään jälkeisessä suvannossa. Kanootit luovutamme ohjeiden kanssa lähtöpaikassa eli meillä on aina opas mukana lähtöpaikalla. Alku kesästä suvannossa saattaa olla kova akanvirta, mutta oppaamme ohjeilla selviät siitä kyllä hyvin. Ensimmäinen taukopaikka tulee jo n. 3 km melomisen jälkeen. Merenojalla on nuotiopaikka ja se tosin sijaitsee vähän pusikossa, joten useammat ohittaa sen ja säästää eväät myöhempää nälkää varten. Seuraavassa taukopaikassa NURMINIEMESSÄ on mahtavat hiekkarannat. Molemmin puolin jokea on nuotiopaikat ja toisella puolella Karhunkierroksen autiotupa ANSAKÄMPPÄ. Hieno uimapaikka.

Seuraava laavu ja tulipaikka löytyy 13,7 km:n kohdalta SIRKKAPURON laavu ja tulipaikka eli suunnilleen reitin puolessa välissä. ALANIEMEN laavulta ( 21 km) on enää 30 min melonta päätepisteeseen Jäkälämutkaan. Alaniemessä on myös hyvä ja tasainen telttailupaikka. Tosin joka mutkan takaa löytyy oma privaatti taukopaikka, jos tulen teko ei ole se sinun juttusi.  Mikäli melonta tahti osoittautui liian nopeaksi, kannattaa ylimääräinen aika viettää ennen kanootin ylösnosto paikkaa upealla Jäkälämutkan biitsillä :) Sitten oletkin jo perillä Jäkälämutkassa ja sielläkin löytyy laavu ja tulipaikka.
  
Suurimmat syyt väsymiseen ovat:
1) Liikaa melominen; siis liian nopealla tahdilla, joten jätä joka toinen melan veto tekemättä ja anna joen suorittaa työ.

2) Et keskittynyt kuuntelemaan oppaan melonta ohjeita eikä varsinkaan ohjaamista! Ohjaaminen on helppo juttu, kun vain sisäistät opit ja harjoittelet. Lähde rauhallisesti liikkelle ja testaa miten melan liikuttaminen vedessä vaikuttaa kanootin kulkusuuntaan.

3) Liian vähä juominen ja taukojen pito voi myös viedä puhdin pois. Muista että luonnossa retkeillessä evästä kuluu ja se maistuu. Jää ihmettelemään luontoa virran viedessä ja rannalla tulilla istuessa.





Joen YLÄOSA on taas ihan eri maailma... Pitkä automatka Kiutakönkäältä lähtöpisteeseen 50 km, Ei juurikaan hiekkarantoja eikä oikeastaan kuin vain 2 taukopaikkaa. Usein pelotellaan joen vaativuudella, mutta turha sitä on pelätä. Muutamia pikku koskia on, mutta ne eivät ole vaikeita, kun vain pitää kanootin suorassa ja meloo vauhdilla. Taivalköngäs on hengenvaarallinen, joten se sivuutetaan vetämällä kanootti kourua myöten (ei paha ponnistus) TAIVALKÖNKÄÄN taukopaikalla on Karhunkierroksen autiotupa ja tulipaikka. Mukava jaloitella riippusiltoja pitkin ja valokuvata. Tästä eteenpäin rannat ovat melko hankalia rantautua, paitsi RUNSULAMMEN tulipakka, mikä ei näy joelle, mutta sen paljastaa pieni hiekkakaistale. Melko matala uimiseen, mutta vilvoitella voi. Yläosa on vihreän vehreä ja reitti päättyy mukavasti Kiutakönkään sillalle, mistä on hyvä siirtyä herkuttelemaan SafariCafe SUSI-kahvilaamme.
  

Lapset pärjäävät hyvin melonta retkellä, kunhan muistaa eväät ja uikkarit. Uimisessa pitää kyllä valita tarkasti uimapaikka, sillä virta on paikoitellen niin kova,
 että se yllättää hyvänkin uimarin. 
Voi kun tulisi taas KESÄ... :)
-Mirja-



lauantai 13. syyskuuta 2014

Blogi löytyi

Nettiä selatessani löytyi yllättäen tämä vanha Erä-Suden BLOGI :)

 En edes enää muistanut sen olemassa oloa... Luin muutamia vanhoja kirjoituksia ja huomasin että toimet ovat samat vuodet vain muuttuu :)... Koiratarhojen jatkuvaa rakentamista ja korjausta, soran ajoa, koppien- ja valjaiden korjausta, kuraisen kärrykauden aloitusta ja kiihkeää LUMEN ODOTUSTA ja sitä riemua kun lumet taas tulee ja reet otetaan esille! ...ja saamme taas vihdoin ajavia asiakkaita, mikä on jo sinänsä riemullista sillä kassaankin pitäisi saada euroja, sillä tämän paletin pyöritys ei ihan ilmaista ole ;)

Ajattelin virittää uudestaan tämän blogin kirjoittamisen, mutta saa nähdä miten aika riittää ja tämän kanssa käy.... -Mirja-